Kleding Levervoorwaarden

Het bestellen van online kleding en mode-accessoires kan soms een hele klus zijn: niet zelden blijkt je artikel te zijn uitverkocht, blijkt de levering te zijn vertraagd of ontvang je helemaal geen product. Dit artikel vertelt je alles over de meest voorkomende levervoorwaarden bij het online shoppen van kleding, en geeft hierbij tevens handige tips voor het zo slim mogelijk bestellen van je nieuwste fashionitems!

Bestellen en Betalen

In 2015 hebben Nederlanders in totaal voor wel 16 miljard uitgegeven aan online winkelen. Wanneer je online een outfit bestelt, is de eerste stap het maken van een keuze voor wat betreft je betaalwijze. De meest gangbare methoden zijn in de regel Ideal, acceptgiro en Creditcard. Maar kleding wordt ook steeds vaker op digitale acceptgiro besteld. Een voorbeeld van een digitale acceptgiro leverancier is Afterpay. Hoewel de meeste websites gebruik maken van een beveiligde verbinding voor het doen van je betaling, is het aan te bevelen om dit altijd dubbel te checken, om zo te voorkomen dat je voor onaangename verassingen komt te staan. Met name voor bestellingen gedaan in buitenlandse winkels is het aan te raden om reviews na te lezen. Ook kun je websites als die van de Consumentenbond en Zekermetjecreditcard.nl raadplegen, om zo op de hoogte te zijn van de regels en standaarden omtrent online betalen.

Levering en Verzending

Over het algemeen geldt voor het kopen van online kleding, en hiermee ook de leverings- en verzendvoorwaarden, dat er algemene Europese regels bestaan waaraan een webshop zich dient te houden. Hoewel een levering vanuit een ander EU-land volgens de hierboven genoemde link net zo betrouwbaar zou moeten zijn als een levering vanuit het eigen land, zijn de leveringvoorwaarden vaak nog verschillend. Over het algemeen is het zo dat wanneer een webwinkel geen duidelijke voorwaarden heeft voor wat betreft de levering, dat de kosten hiervan voor rekening van de webwinkel komen. Hiernaast is de leveringsduur ook vaak per webwinkel verschillend: dit blijft naast van de voorraad, ook nog altijd van de verzendwijze en gebruikte tussenpartij (bijvoorbeeld DHL of UPS) afhankelijk.

Ruilen en Retour

Binnen de Europese Unie geldt een herroepingsrecht van 14 dagen op online bestellingen. In 2011 is er een nieuwe richtlijn opgesteld welke ervoor zorgt dat jij als consument nóg beter beschermd bent bij het doen van aankopen online. Binnen de hierboven genomende 14 dagen heb je als consument recht op bedenking: wanneer het artikel nog in originele staat, en voor zover mogelijk, nog in de originele verpakking zit, mag je deze terugsturen en wordt de koopovereenkomst ontbonden. Tot slot doen niet alle online kledingwinkels aan gratis retourzendingen: informeer je daarom altijd vooraf over de hiervoor geldende regels, zodat je achteraf niet voor verassingen komt te staan: een internationale retourzending kan soms aardig in de kosten lopen! Voor een overzicht van alle winkels waar naar je kleding gratis retourneren kunt.

Tot Slot

Enthousiast geworden over alle ins en outs van het online kleding bestellen? Houd 25fashion.nl dan in de gaten voor de nieuwste weetjes, laatste trends en leukste feitjes op het gebied van mode en stijl!